İŞLETME 2 ders notları 2015-2016

Diğer Dersleriniz hakkında sorularınızı, bildiklerinizi sorunlarınızı, paylaşabilirsiniz...
Cevapla
kısmet
Mesajlar: 2
Kayıt: 12 Şub 2016, 16:54

İŞLETME 2 ders notları 2015-2016

Mesaj gönderen kısmet » 12 Şub 2016, 17:07

YÖNETİM
*Belli bir amacın gerçekleştirilmesi için işletme faaliyetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yönlendirilmesi ve denetlenmesidir.
*Bir amaca ulaşma yolunda girişilen işlerin ve faaliyetlerin toplamıdır.
*Başkaları vasıtasıyla iş görmektir.
KLASİK YÖNETİM TEORİSİ
Klasik yönetim teorisinde, insan ikinci plana itilmiş ve rasyonel hareket eden ve emirlere uyan pasif bir üretim faktörüdür. Etkinlik ve verimliliğin artırılması için uyulması gerekenler vardır bunlar.
*İş bölümü ve uzmanlaşma *Denetim alanı
*Bölümlere ayırma *Amaç birliği
*Emir-komuta birliği *Yetki ve sorumlulukların denkliği
*Hiyerarşik yap *Yetki devri
NEO-KLASİK (DAVRANIŞSAL) YÖNETİM TEORİSİ
Neo-klasik yönetim teorisi, klasik yönetim teorisinin eksik yönü olan insan unsuru üzerinde durmuştur. Verimliliği etkileyen en önemli faktör, insan faktörü olduğunu kabul etmiştir.
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
Klasik ve neo-klasik teorinin gözardı ettiği ‘çevre’ boyutunuda analiz etmiştir. Bu teoriye göre örgütler, çevreden belirli girdiler alan, bunları belirli bir üretim sürecinden geçirerek çevreye mal ve hizmet sunar.
YÖNETİM FONKSİYONLARI
*Planlama , *Organizasyon(Örgütleme) , *Yöneltme(Yürütme) , *Koordinasyon , *Denetim
PLANLAMA: İşletmede neyin, ne zaman, nasıl, nerede, kim tarafından, ne kadar maliyette ve ne kadar sürede yapılacağının önceden belirlenmesidir.
ORGANİZASYON: Üretim faktörlerini sistemli, uyumlu ve etkili biçimde kullanarak mal ve hizmet üretmek için insanların görevlerini en iyi biçimde yapmak üzere düzene koymaları ve her türlü araç, gerek ve malzeme ile donatılmalarıdır.
YÖNELTME: İşletmedeki çalışanların o işletmenin amaçları doğrultusunda çalışmaları için yönlendirilmesi ve güdülmesi sürecidir. Yöneticilerin emir vermesidir.
KOORDİNASYON: İşletme amaçlarının gerçekleştirilebilmesi için işletmenin tüm birimlerinin ve çalışanların uyum içinde hareket etmesinin sağlanmasıdır.
DENETİM: Amaçlara ulaşılıp ulaşılamadığının ya da ne ölçüde ulaşıldığının belirlenip gerekiyorsa düzeltici önlemlerin alınması sürecidir.
FİNANSMAN
FİNANS: Para, fon yada sermayedir
FİNANSMAN: İşletmenin ihtiyacı olan fonların sağlanmasıdır.
FİNANSAL YÖNETİM: İşletmenin ihtiyacı olan fonların tespit ederek sağlanması ve dağlanan fonların uygun varlıklara yatırılarak yönetilmesi.
FİNANSMAN FONKSİYONU: Sağlanan fonların en etkin kullanılmasıyla ilgili faaliyetlerdir. Finansman yöneticileri yerine getirir.
İşletmeler ihtiyaç duydukları fonları iki türlü kaynaktan sağlar:
ÖZ KAYNAKLAR: İşletmenin gerek kuruluş gerekse faaliyetlerini sürdürdüğü dönemde işletme sahip yada ortakları tarafından konan fonlar işletmenin öz kaynaklarını oluşturur. Para, taşıt, arsa, arazi gibi maddi varlıklar. Bu kaynakların vadesi yoktur. İşletmenin faaliyetleri sonucu elde ettiği karların tümünün veya bir kısmının dağıtılmayarak işletmede kalmasına OTOFİNASMAN denir.
YABANCI KAYNAKLAR (BORÇLAR): İşletmelerin işletme dışından sağladıkları kaynaklardır. Bankalardan alınan krediler, bono ve tahvillerdir.
*Kısa vadeli yabancı kaynaklar: Vadesi bir yıla kadar süreli kaynaklardır.
*Uzun vadeli yabancı kaynaklar: Vadesi bir yıldan daha uzun süreli kaynaklardır.
PAZARLAMA
PAZAR: Alıcı ve satıcının karşılaşarak mal veya hizmetin alım ve satımının yapıldığı yerdir.
PAZARLAMA: Ürün ve hizmetlerin üreticiden tüketiciye doğru akışına yön verilmesini sağlayan bir işletme faaliyetidir. Pazarlamanın 4 temel faydası vardır. Örnekle açıklarsak; belli mevsimlerde üretilen çay yaprağının depolarda saklanarak ihtiyaç duyulduğu zamanlarda üretim için fabrikalara gönderilmesi ZAMAN FAYDASI yaratır. Üretilen çayın değişik kentlerde satılmak üzere gönderilmesi YER FAYDASI yaratır. Tüketicilerin çay demlemek üzere çayı marketten satın alması ile MÜLKİYET FAYDASI ortaya çıkar. Her tüketicinin tükettiği çay miktarı değişir ve çaylar farklı ağırlıklarda paketlenir ŞEKİL FAYDASINI yaratır.
TUTUNDURMA: İşletmenin, ürün yada hizmetinin satışını kolaylaştırmak amacıyla üretici/pazarlamacı, müşteriyi ikna etme amacına yönelik, bilinçli programlanmış faaliyetlerden oluşan süreçtir. Tutundurma bir iletişim olayıdır.İşletme tutundurma faaliyeti olarak; *REKLAM, *KİŞİSEL SATIŞ, *HALKLA İLİŞKİLER, *SATIŞ TEŞVİK(PROMOSYON) yöntemleri kullanabilir.
DAĞITIM KANALI: Mal veya hizmetlerin pazarlamasını sağlamak amacıyla işletme içi birimler ile işletm dışı acentalar, toptancılar, perakendeciler gibi aracıl veya aracısız kuruluşların oluşturduğu bir yapıdır
*Doğrudan dağıtım: Üretici ve tüketici arasında herhangi bir aracının yer almamasıdır.
*Dolaylı dağıtım: Üretici ve tüketici arasında pazarlama aracıları yer alır.
! Ülkemizde üretilen ürünlerin barkod numarası 869 ile başlamaktadır. 869 barkod numarası ile satılan her ürüne ödediğimiz para ülkemize kalır.
ÜRETİM VE AHİLİK
ÜRETİM: İnsan ihtiyaçlarını karşılamak üzere üretim faktörlerinin (doğa,sermaye,emek,girişimci) uygun ortamda bir araya getirilerek mal ve hizmetlerin meydana getirilmesidir.
İşletmeler üretim yaparken, çevrelerinden aldıkları bir dizi girdiyi, belli bir süreçten geçirerek (işlem), tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılayan mal ve hizmete (çıktı) dönüştürür. Mal ve hizmetler tüketiciler tarafından alındıktan sonra işletmeler tüketicilerin davranışlarını, beğenilerini dikkate alır (geri bildirim).
GİRDİ: İşletmlerin üretim için aldıkları her türlü maddi ve maddi olmayan değerlerdir.
İŞLEM: Üretim kaynakları, mal ve hizmete dönüştürülür. Bu süreçte katma değer yaratılır.
ÇIKTI: İşlem süreci sonunda ortaya çıkan mal veya hizmetlerdir.
GERİ BİLDİRİM: Üretim sürecindeki hataların ortaya konularak bunlarla ilgili düzeltici faaliyetlerin yapılmasıdır.
STOK: İşletmenin normal faaliyetlerini yürütebilmek için satmak üzere ürettiği veya satın aldığı varlıklardır.
*Ham madde stoku: Üretim için kullanılan temel madde. Örn: ekmek yapımı için un.
*Yarı mamul stoku: Üretim sürecinde olup üretimi tamamlanmamış mamul. Örn: undan elde edilen hamur.
*Mamul stoku: Üretimi tamamlanmış henüz satılmamış mallar. Örn: ekmek mamul stoktur.
STOK KONTROLÜ;
*Gözle kontrol yöntemi
*ABC yöntemi
*Sabit sipariş süresi yöntemi
*Sabit sipariş miktarı yöntemi
*Stoksuz malzeme yönetimi
AHİLİK: XIII.(13) yüzyıldan XX.(20) yüzyıla kadar Anadoludaki esnaf ve sanatkar birliklerine verilen isimdir.
AHİ: Vicdanını kendi üzerine gözcü koyan, yerine ve yeterince harcayan, helalinden kazanan, yararlı şeyler üreten insandır.
İNSAN KAYNAKLARI
İşletmenin ihtiyacı olan insan kaynağının sağlanması, istihdamı ve geliştirilmesi ile ilgili politika oluşturması, planlama, örgütleme, yönlendirme ve denetleme faaliyetlerini içeren disiplindir.
PERSONEL SEÇİMİ: Bireylerin özellikleri ile işin özellikleri karşılaştırılarak işe en uygun adayın seçilmesi ve yerleştirilmesi sürecidir. Personel seçimi yaparken kullanılan yöntemler; *İş görüşmesi (mülakat), *Testler.
İşletmeler ihtiyaç duyduğu personeli bulmak için; * İşletme içi kaynaklar ve İşletme dışı kaynaklar kullanır.
İŞKUR: İstihtam sağlamak üzere kayıtlı personel bilgilerini veri merkezinde saklayarak ihtiyaç duyulması halinde personel alımları yapan bir kurumdur.
PERFORMANS DEĞERLENDİRME: İşletme çalışanlarının bireysel başarılarını ve belirli bir zaman süresindeki davranışlarını değerlendiren ve ölçen süreçtir.
ORTASYON: İşletmeye yeni giren personele işe başlamadan önce veya işe ilk girdiği günlerde uygulanan eğitimdir. Ortasyon eğitiminde verilen bilgiler;
*İşletmenin tanımı, *Personel haklarının açıklanması, *İşle ilgili bilgilerin aktarımı, *Tanıştırma.
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME (AR-GE)
İşletmelerde yeni mamul ve üretim süreçlerinin ortaya çıkmasına yönelik sistemli ve yaratıcı çalışmalar topluluğudur. Ar-ge daha çok üretimle ve üretim tekniği ile ilgilidir.
İŞLETMENİN SORUMLULUKLARI
4857 sayılı İş Kanunu’na göre bir iş sözleşmesine dayanarak çalışan gerçek kişiye işçi denir.
İŞVEREN: İşçi çalıştıran gerçek veya tüzel kişiye ve kurum ve kuruluşlara denir.
İŞ İLİŞKİSİ: İşçi ile işveren arasında kurulan ilişkidir.
ÜCRET: Bir kimseye bir iş karşılığında işveren veya üçüncü kişiler tarafından sağlanan para ile ödenen tutar.
ASIL ÜCRET: İşçiye sağlanan ek ödemelerin katılmadığı ücrettir.
İşletmelerin çalışanlarına İş Kanunu gereği ödemesi gereken ihbar ücreti ve kıdem tazminatı da vardır.
İHBAR ÜCRETİ: İşletme ve çalışan arasında belirli süreli iş sözleşmesi yapılmış ve işletme çalışanına sözleşmeyi feshedeceğine dair fesih bildirimi yapmadan sözleşmeyi feshedecek ise bu durumda ödenen ücrettir.
KIDEM TAZMINATI: Çalışanın herhangi bir sebepten dolayı işletmeden ayrılması durumunda işletme tarafından ödenmesi zorunlu tazminattır. Kıdem tazminatı için çalışanın bir yıl tam olarak çalışmış olması gerekiyor.



Lonelin3S
Mesajlar: 3
Kayıt: 20 Ara 2016, 17:58

Re: İŞLETME 2 ders notları 2015-2016

Mesaj gönderen Lonelin3S » 20 Ara 2016, 18:06

Teşekkürler dostum

Cevapla

“Diğer Dersler” sayfasına dön