din 7 ders Notlarım

Diğer Dersleriniz hakkında sorularınızı, bildiklerinizi sorunlarınızı, paylaşabilirsiniz...
Cevapla
Kullanıcı avatarı
mavigöz
Uzman Doktor
Mesajlar: 499
Kayıt: 26 Oca 2013, 04:53

din 7 ders Notlarım

Mesaj gönderen mavigöz » 26 May 2013, 18:50

Din 7 Ders notlarım

Mevlâna, öldüğü günü, çok sevdiği Yüce Allah’a kavuşma günü olarak görmüş ve bu günün şeb-i arûs olarak kabul edilmesini istemiştir.

Cenaze namazı farz-ı kifâye’dir.

Cenaze namazının şartları tekbirler ve kıyâm (ayakta durmak)’dır.(rüku ve secde bulunmaz)

Haşir: Toplanma, bir araya gelme. Yeniden dirilme. Kıyamet gününde ölülerin
diriltilip mahşere çıkartılmasıdır.

Mahşer: Yeniden diriliş ile birlikte insanların hesap vermek üzere toplanacakları yere denir.

Mizan: Sevap ve günahların tartıldığı özel adalet terazisine denir. Sevabı çok
olanlar cennete, günahı çok olanlar ise cehenneme gidecektir.

Hesap: Kişinin dünyada yaptığı davranışlarından sorgulanmasıdır. Hesap sırasında “Kim zerre kadar hayır yapmışsa onu görür. Kim de zerre kadar şer işlemişse
onu görür.”(Zilzal suresi, 7–8. ayetler.)

İstiğfar; Allah’tan bağışlanma dilemek,

Mağfiret; Allah’ın günahları örtmesi ve bağışlaması demektir

Et-Tevvab: Tövbeleri kabul eden,

Es-Settar: Hata ve günahları örten,

El-Afüvv: Çok affedici, çok bağışlayan,

El-Ğaffâr: Çok affeden, çok bağışlayan, günah ne kadar çok olursa olsun yine
bağışlayan anlamına gelir.

Söz (Sözlü sünnet) : peygamberimizin söylediği sözlerdir. (Hadis)

fiil (fiili sünnet) : peygamberimizin ortaya koyduğu uygulamalardır

Takrir (Takriri sünnet) : Hz. Muhammed’in şahit olduğu olaya veya kendisine
arz edilen bir meseleye karşı çıkmaması, onu tasdik etmesidir.

Te’kid : Destekleyicilik

Tefsir : Açıklayıcılık

Teşrî : Hüküm koyuculuk

Sahih-i Buhari: Bu eser, Buhari olarak tanınan Muhammed bin İsmail el-Buhari tarafından derlenmiştir. Sahih-i Buhari, güvenilir hadislerin toplanmasıyla oluşturulan bir kitaptır. Kur’an’dan sonra en sağlam kitap olarak İslâm âlimlerinin beğenisine mazhar olmuştur.
Sahih-i Müslim: Bu eser, Müslim bin Haccâc el-Kuşeyrî tarafından hazırlanmıştır.
Müslim, bu eserine, yalnızca âlimlerin güvenilirliği konusunda görüş birliğine vardığı hadisleri aldığını ifade etmiştir. Müslim, bu eserine üç binin üzerinde hadis almıştır.

Sünen-i Tirmizi: Bu eser, Tirmizi olarak tanınan Ebu İsa Muhammed bin İsa tarafından derlenmiştir. . Bu eserinde dört bine yakın hadis bulunmaktadır.

Sünen-i Ebu Davud: Bu eser, Ebu Davud adı ile tanınan, Muhammed bin Süleyman es-Sicistânî tarafından hazırlanmıştır. Bu eserine seçerek yaklaşık beş bin hadis almıştır.

Sünen-i Nesâi: Bu eser, Ebu Abdurrahman Ahmet bin şuayb tarafından hazırlanmıştır.

Sünen-i İbni Mace: Bu eser, İbni Mace olarak tanınan Muhammed bin Yezid elKazvinî tarafından derlenmiştir. Dört bine kadar hadis içeren Sünen; tertibi, tekrardan uzak ve kısa oluşu bakımından oldukça değerlidir.

Tasavvuf, insanın ahlaki yönden gelişmesini ve olgunlaşmasını amaç edinir.

Tasavvufi düşüncede “Allah-varlık” ilişkisi, “Allah; Yaradan, varlık; yaratılan” şeklinde açıklanmıştır.

Hasan Basri, ilk dönem mutasavvıflarındandır


Yesevîlik :Kuruluşundan günümüze kadar Orta Asya’da çok geniş bir bölgeyi etkisi altına
alan ve varlığını Anadolu’da da devam ettiren Yesevî tarikatı Hoca Ahmet Yesevî’nin
fikirleri etrafında oluşmuştur. Yesevîlik Horasan, İran ve Azerbaycan Türkleri arasında da benimsenmiştir.

Hoca Ahmet Yesevî Türkistan’da ona “Hazreti Türkistan”, “Pir-i Türkistan” (Türkistan Büyüğü) denilmektedir.

Ahmet Yesevî’nin Anadolu’ya gönderdiği talebelerine Alp Erenler denilmiştir

Hoca Ahmet Yesevî’nin söylemiş olduğu hikmetli sözleri, Divan-ı Hikmet isimli eserde toplanmıştır.

Kâdirilik :İslam dünyasındaki tasavvufi oluşumlardan biri olan Kâdirilik, Abdulkadir
Geylani’nin düşünceleri etrafında oluşmuştur.
Kâdirilik, insanın görevlerini hatırlatarak dinî emir ve yasaklara uymayı öğütler.

Nakşibendilik : Nakşibendilik, Bahaeddin Nakşibend’in düşünceleri etrafında oluşan tasavvufi bir oluşumdur.
Nakşibendilik’te içten ve sessiz olarak Allah’ı zikretmek önemlidir. Bu şekilde
insanın kötü arzularının giderileceğine inanılır.

Mevlevilik : Mevlana Celaleddin Rumi’nin düşünceleri çerçevesinde kurulan tarikattır.

• İnsanlığa hizmet etmek
• Aklı iyi kullanmak
• İçini her zaman temiz tutma
• Bilimle uğraşmak, bilgi sahibi olmak
Alevilik-Bektaşilik : “Alevi” Ali’yi seven, ona saygı duyan ve ona taraftar olan kişi anlamlarına gelir
1.Edepli olmak
2.Tamah etmemek
3.Haramdan uzaklaşmak
4.Alçakgönüllü olmak
5.Kimseye acı ve zarar vermemek

Cem ve Cemevi: Cem; toplanmak, bir araya gelmek, bütünleşmek demektir. Cemevi, cemin yapıldığı yerdir. Ceme katılan kişiler aşkla Allah’a yönelirler. Yüreklerinin Allah sevgisiyle dolmasını sağlarlar. Cemi dede yönetir.

Semah:Semah, ilahî aşkı ruhunda duymaya, o aşkla Allah’ın güzel isimlerinden herhangi birini anarak ayakta dönmeye denir.

Musahiplik: Yol kardeşliği demektir. Evli olan iki kişinin aileleriyle birlikte dede huzurunda kurban keserek hayat boyu yol kardeşi olmaya söz vermesine “musahiplik” adı verilmektedir.

Nusayrilik: Muhammed bin Nusayr tarafından kurulmuştur. Alevilik düşüncesine bağlıdırlar.
Nusayrilik düşüncesine sahip olanlar, günlük yaşantılarında Kur’an-ı Kerim’e
bağlı kalarak ehl-i beyt ve on iki imamın görüşlerini benimserler ve bu doğrultuda dinî görevlerini yerine getirirler.

Hacı Bektaş Veli’nin Makâlât’ında dört kapı kırk makam şunlardan oluşmaktadır:

Şeriat Kapısı ve On Makamı:
1. İman getirmek: Allah’a ve buyruklarına, meleklere, Kur’an’a ve diğer
kitaplarına, peygamberlerine, dostlarına ve ahiret gününe iman etmek
2. İlim öğrenmek
3. Namaz (kılmak), oruç (tutmak), zekât (vermek), hacca (gitmek), cihat
(etmek) ve cünüplükten temizlenmek (gusül)
4. Helal kazanmak ve faizi haram bilmek
5. Nikâh kıymak
6. Hayız ve lohusalıkta cinsî münasebeti haram bilmek
7. Sünnet ve cemaat ehlinden olmak
8. şefkatli olmak
9. Temiz yemek ve temiz giyinmek
10. İyiliği emredip kötülüklerden sakındırmaktır

Tarikat Kapısı ve On Makamı:
1. pirden el alıp tövbe etmek
2. Mürit olmak
3. Saç kesmek, giyim ve kuşamını döndürmek
4. Nefis savaşında olgunlaşmak, pişmek
5. Hizmet etmek
6. Havf dutmak (Allah’tan korkmak)
7. Ümit
8. Hırka, zenbil, makas, seccade, tesbih, iğne ve hidayet
9. Cemaat, nasihat, kanaat ve muhabbet sahibi olmaktır
10.Aşk, şevk, sefa ve fakirliktir.
Marifet Kapısı ve On Makamı:
1. Edep
2. Korku
3. perhizkârlık
4. Sabır ve kanaat
5. Utanmak
6. Cömertlik
7. İlim
8. Miskinlik
9. Marifet
10.Kendini bilmektir.

Hakikat Kapısı ve On Makamı:
1. Toprak olmak (mütevazı olmak)
2. Yetmiş iki millete aynı gözle bakıp hiç kimseyi ayıplamamak
3. Elinden gelen iyiliği hiç kimseye esirgememek
4. Dünyada yaratılmış bütün varlıkların kendisinden emin olması
5. Mülk sahibine yüzünü sürüp, yüz suyunu bulmak (Yaratılış sebebi olan
Muhammed nurunu bulmak)
6. Sohbette hakikat sırlarını söylemek
7. Seyr-i sülûk (Allah’a ulaşmak için yapılan manevi yolculuk)
8. Sır saklamak
9. Münacat
10.Tanrı’ya vuslat (kavuşmaktır.)



Cevapla

“Diğer Dersler” sayfasına dön