Din kültürü 5 ders notlarım
Gönderilme zamanı: 24 Tem 2012, 17:19
Kader kavramının sözlük anlamları: Ölçü, miktar, belirleme
İnsanın kaderiyle ilgili değişmez özellikleri
• Özgür irade sahibi olması
• Akıl sahibi olması
• Sorumlu bir varlık olması,
Tevekkül: Bir iş için gerekli tüm hazırlıkları yaptıktan sonra Allah’a güvenip sonucunu Allahtan beklemeye denir.
İbadetin toplumsal yararı: Birlik beraberliğin artması
Peygamberlerin ortak özellikleri
• Günah işlememek
• Akıllı ve zeki olmak
• Vahyi tebliğ etmek
Hz Aişe’nin peygamberimizin ahlakı hakkında sorusuna verdiği cevap: O’nun ahlakı Kur’ an idi.
Eş’ ariliğe ait görüşler
• Allah kulunun gücünün ona yetmeyeceği işleri yükleyebilir.
• Kendisine bir uyarıcı ( peygamber) gönderilmeyen kimse, aklıyla Allah’ı bulmak ve ona iman etmekle sorumlu değildir.
• İyi-kötü, güzel-çirkin akıl ile değil vahiyle bilinir.
Maturidilik
• İnsan fiillerini kendi özgür iradesi seçer, Allah yaratır sorumluluk insana aittir.
• Kişinin davranışları imanın bir parçası değildir.
• Hanefi mezhebine bağlı Müslümanlar inanç konularında bu mezhebin düşüncelerini benimsemişlerdir.
Şia’nın görüşleri
• Hz. Ali ilk yasal halifedir.
• İmamet için kureyşli olma şartı vardır.
• Hz. Ali ve soyundan gelen imamlar hata yapmazlar
• Hz Ali, Hz Muhammet’ten sonra insanların en üstünüdür.
Not: Hz Alinin imamete ( Müslümanlara örnek ve devlet başkanlığına ) Allah tarafından tayin edildiğini , yönetim (halifelik) yetkisinin Hz Ali ve soyuna ait olduğunu savunan mezhep.
Ameli-fıkhi bir mezhep olan Caferilik mezhebi Şia mezhebi içinde değerlendirilir
Ahmet b Hanbel
• Ameli-fıkhi mezheplerden birinin kurucusudur.
• Müsned adlı hadis kitabı ile tanınmıştır.
• Dini hüküm çıkarmada ayet, sünnet ve sahabe sözlerini esas almıştır.
• Re’y ve kıyastan uzak durup, Kur’an ve hadise dayalı fıkıh anlayışı getirmiştir.
Kur’an
• 610 yılında indirilmeye başlanmıştır.
• Kur’ anı kerim yaklaşık 23 yılda nazil olmuştur.
• İslam düşüncesindeki yorum farklılıklarını birleştiren ortak unsurlardır.
Hayır ve şer konusu
• Allah insanlara hayrı emretmiştir.
• Hayrıda şeride yaratan Allahtır
• İslam, insanı şer’den uzaklaşmaya yöneltir
Kasım: Peygamberimizin çocuklarının isimlerindendir
Hılfu’l Fudul: Cahiliye ;Arap toplumunda haksızlık ve adaletsizlik çok yaygındı. Bu dönemde adaleti sağlamak için kurulan, Peygamberimizin de katıldığı cemiyet.
Haricilik: Hz Ali ve Şam valisi Muaviye arasında çıkan Sıffın savaşından sonra gerçekleşen hakem olayı ile tarih sahnesine çıkan ilk siyasi - itikadi fırka dır.
Hariciler:
• Yönetimde bulunmak (imamet-hilafet)için Kureyşli olma şartı yoktur.
• Ameller imanın parçası olup büyük günah işleyen kimse İslam dairesinin dışına çıkar
• Yukardaki görüşleri savunan ve Sıffın savaşından sonrasında “Hüküm sadece Allah’ındır” ayetini sloğanlaştıran grup.
Rızık: Yaratıcının her bir canlıya yiyip-içmesi ve faydalanması için verdiği tüm nimetleri ifade eden dini terim.
Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Hasan : “Ey Ehlibeyt! Allah sizden sadece günahı gidermek ve sizi tertemiz kılmak istiyor.” (Azab suresi, 33) Ayette hitap edilen ehlibeytleri kapsar.
Numan b Sabit: Görüş ve yöntemleri ile Hanefilik mezhebin doğuşuna öncülük eden İmamı-ı Azamı Ebu Hanife’nin asıl adıdır.
zor_erkek24@hotmail.com
İnsanın kaderiyle ilgili değişmez özellikleri
• Özgür irade sahibi olması
• Akıl sahibi olması
• Sorumlu bir varlık olması,
Tevekkül: Bir iş için gerekli tüm hazırlıkları yaptıktan sonra Allah’a güvenip sonucunu Allahtan beklemeye denir.
İbadetin toplumsal yararı: Birlik beraberliğin artması
Peygamberlerin ortak özellikleri
• Günah işlememek
• Akıllı ve zeki olmak
• Vahyi tebliğ etmek
Hz Aişe’nin peygamberimizin ahlakı hakkında sorusuna verdiği cevap: O’nun ahlakı Kur’ an idi.
Eş’ ariliğe ait görüşler
• Allah kulunun gücünün ona yetmeyeceği işleri yükleyebilir.
• Kendisine bir uyarıcı ( peygamber) gönderilmeyen kimse, aklıyla Allah’ı bulmak ve ona iman etmekle sorumlu değildir.
• İyi-kötü, güzel-çirkin akıl ile değil vahiyle bilinir.
Maturidilik
• İnsan fiillerini kendi özgür iradesi seçer, Allah yaratır sorumluluk insana aittir.
• Kişinin davranışları imanın bir parçası değildir.
• Hanefi mezhebine bağlı Müslümanlar inanç konularında bu mezhebin düşüncelerini benimsemişlerdir.
Şia’nın görüşleri
• Hz. Ali ilk yasal halifedir.
• İmamet için kureyşli olma şartı vardır.
• Hz. Ali ve soyundan gelen imamlar hata yapmazlar
• Hz Ali, Hz Muhammet’ten sonra insanların en üstünüdür.
Not: Hz Alinin imamete ( Müslümanlara örnek ve devlet başkanlığına ) Allah tarafından tayin edildiğini , yönetim (halifelik) yetkisinin Hz Ali ve soyuna ait olduğunu savunan mezhep.
Ameli-fıkhi bir mezhep olan Caferilik mezhebi Şia mezhebi içinde değerlendirilir
Ahmet b Hanbel
• Ameli-fıkhi mezheplerden birinin kurucusudur.
• Müsned adlı hadis kitabı ile tanınmıştır.
• Dini hüküm çıkarmada ayet, sünnet ve sahabe sözlerini esas almıştır.
• Re’y ve kıyastan uzak durup, Kur’an ve hadise dayalı fıkıh anlayışı getirmiştir.
Kur’an
• 610 yılında indirilmeye başlanmıştır.
• Kur’ anı kerim yaklaşık 23 yılda nazil olmuştur.
• İslam düşüncesindeki yorum farklılıklarını birleştiren ortak unsurlardır.
Hayır ve şer konusu
• Allah insanlara hayrı emretmiştir.
• Hayrıda şeride yaratan Allahtır
• İslam, insanı şer’den uzaklaşmaya yöneltir
Kasım: Peygamberimizin çocuklarının isimlerindendir
Hılfu’l Fudul: Cahiliye ;Arap toplumunda haksızlık ve adaletsizlik çok yaygındı. Bu dönemde adaleti sağlamak için kurulan, Peygamberimizin de katıldığı cemiyet.
Haricilik: Hz Ali ve Şam valisi Muaviye arasında çıkan Sıffın savaşından sonra gerçekleşen hakem olayı ile tarih sahnesine çıkan ilk siyasi - itikadi fırka dır.
Hariciler:
• Yönetimde bulunmak (imamet-hilafet)için Kureyşli olma şartı yoktur.
• Ameller imanın parçası olup büyük günah işleyen kimse İslam dairesinin dışına çıkar
• Yukardaki görüşleri savunan ve Sıffın savaşından sonrasında “Hüküm sadece Allah’ındır” ayetini sloğanlaştıran grup.
Rızık: Yaratıcının her bir canlıya yiyip-içmesi ve faydalanması için verdiği tüm nimetleri ifade eden dini terim.
Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Hasan : “Ey Ehlibeyt! Allah sizden sadece günahı gidermek ve sizi tertemiz kılmak istiyor.” (Azab suresi, 33) Ayette hitap edilen ehlibeytleri kapsar.
Numan b Sabit: Görüş ve yöntemleri ile Hanefilik mezhebin doğuşuna öncülük eden İmamı-ı Azamı Ebu Hanife’nin asıl adıdır.
zor_erkek24@hotmail.com